מאת: עורך דין שרון טל
מס ריבוי דירות ידוע גם בשמותיו הרבים: "מס דירות כחלון" (ע"ש שר האוצר משה כחלון), "מס לדירה שלישית", "מס ריבוי נכסים", "מס מרובי דירות", "מס 3 דירות", "מס בעלי דירות" - אך בפועל שמו הרשמי הוא: מס ריבוי דירות כפי שהינו מופיע בפרק י"ב בתוך חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז–2016 (להלן: "חוק מס ריבוי דירות", "החוק").
הדרך של המחוקק רצופה כוונות טובות, אך מהלכים שנראים היום פופוליסטיים (מס על דירה שלישית ומעלה) יובילו לטעמי לכישלון מהדהד וימשיכו להיות כישלון צורב כל עוד הממשלה לא תתחיל לקחת אחריות כגוף מבצע ותתחיל לבנות בעצמה, או שתדאג שיהיו בשוק לפחות 200,000 דירות כדיור ציבורי לאוכלוסייה חלשה, לזוגות צעירים ונזקקים ובין היתר תכפה על הרשויות לאשר בניית דירות קטנות בנות שניים או שלושה חדרים. מאחר שהנושא הינו בתחום עבודתי השוטפת כמייצג בעסקות נדל"ן - במאמר זה אסקור בקצרה את הגורמים שהביאו לטעמי לעליית מחירי הדירות, התנהלות הממשלה, המוקשים הנוספים לבעלי דירות להשקעה ומספר דרכים שבאמצעותן ניתן לפרק את המוקשים – דוגמאות שונות לחישוב מס ריבוי דירות, ודוגמאות אפשריות לתכנוני מס כדי למזער עד כמה שניתן את הפגיעה הלא מידתית והלא שוויונית כפי שנראה בהמשך.
הממשלה היא הגוף התכנוני החזק ביותר במשק - כל שינוי בחקיקה מסיט בעוצמה רבה את זרמי ההשקעות של הציבור לאפיקים שונים הן ברמת הפרט והן ברמת החברה כולה. ראו למשל בשנת 2008 - הממשלה "בלמה" את האטרקטיביות באפיק ההשקעות בקופות גמל בכך שהפכה אותם לקופות חסכון לקצבה בלבד (תיקון מס' 3), בנוסף הפקיעה את קופות הגמל מהבנקים והעבירה אותם לחברות ביטוח ואחרות שגבו דמי ניהול מופרזים על חסכונות הציבור שהשיג אותם בעמל רב. בעקבות חקיקת הממשלה החלו משיכות גדולות מקופות הגמל, חלקן ירד בכ 50% ויותר, הציבור איבד את האמון וחיפש אפיק השקעה סולידי אחר ומצא את שוק הדירות להשקעה.
בשנת 2008 נרשמו 4,579 דירות שנרכשו כדירות שלישיות ומעלה, ועקב שנים רבות נוספות של העדר אפיק השקעה סולידי כאלטרנטיבה - בשנת 2015 נרשמו כבר 11,366 דירות שנרכשו כדירות שלישיות ומעלה.
בסך הכל בשנת 2016
כ 60,000 דירות מהוות דירה שלישית ומעלה בישראל.
להלן טבלת התפלגות מספר משקי הבית המחזיקים 3 דירות ומעלה לפי מספר דירות שבבעלות בשנת המס 2016.
מספר הדירות בבעלות משק בית אחד | מספר משקי בית |
בעלי 3 דירות | 41,543 |
בעלי 4 דירות | 10,637 |
בעלי 5 דירות | 3,518 |
בעלי 6 דירות | 1,359 |
בעלי 7 דירות | 678 |
בעלי 8 דירות | 341 |
בעלי 9 דירות | 196 |
בעלי 10 דירות ויותר | 395 |
כולנו יודעים, שלשיעור הריבית יש השפעה רבה על מחירי הדיור. כשהריבית גבוהה , קשה לגייס מימון בשל החזרים חודשיים גבוהים וכאשר הריבית נמוכה עלות גיוס ההון קלה יותר וכסף קל מזמין עליית מחירים. מי ששולט בשיעור הריבית שולט בפועל ביכולת של האזרחים לגייס את ההון. אך מי שולט בגובה שיעור הריבית במשק ? מדד המחירים לצרכן!
מכאן, שטעות לחשוב שבנק ישראל הוא השחקן המרכזי והבלעדי בקביעת שער הריבית במשק. למעשה, מי שמספק לבנק ישראל את הכלים לקביעת הריבית היא הממשלה. הממשלה היא זאת שאחראית "להנדס" את מדד המחירים לצרכן כפי ראות עיניה באמצעות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הכפופה לה.
המדד נקבע בהתאם לתקנות ארגון העבודה הבינלאומי (International Labour Organization) , אך מה שמתאים לשוק האירופאי אינו בהכרח מתאים לשוק הישראלי, מפני שהמנטליות בישראל לראות בדירה מוצר צריכה בסיסי. לכאורה, הממשלה "התאימה עצמה" לשוק האירופאי וכמגמה להראות "יציבות במחירים" היא הוציאה מתוך מדד המחירים לצרכן את מדד מחירי הדירות, מכאן שקיבלנו מדד שגוי בעניין האינפלציה האמיתית במשק. משנת 2008 ועד שנת 2016 מחירי הדירות עלו ב 119% , בעוד מדד המחירים לצרכן עלה רק ב 16%. כשיש מעל ל 60% מהציבור דירות בבעלות, אני למד שמדד המחירים אינו משקף את המציאות. גם לבנק ישראל לכאורה נוח לראות את מדד המחירים לצרכן ללא מחירי הדיור - הדבר משתלב היטב עם האינטרסים שלו וחיזוק הבנקים המסחריים על חשבון משכון הציבור לדעת. נראה כי בנק ישראל בוחר להתעלם מהאינפלציה הגלובלית האמיתית במשק - קובע ריבית נמוכה על הלוואות ואלו מוסיפים דלק לעליית המחירים.
גורמים רבים בממשלה מובילים לעליית מחירי הדירות והעיקריים בהם הם עודף מוטיבציה של פקידי האוצר להוסיף מיסים חדשים ולהעלות מיסים. לעיתים גם כפל מס על מס. ראו למשל, את חוסר ההיגיון בתשלום מס רכישה על מרכיב המע"מ, העלאת מס רכישה לדירה שניה ל 8% ו 10%. גם במכירה - מס שבח למי שיש דירה עם זכויות בניה שלא מומשו יכול להגיע ל 41%, בכל דירה אחרת ל 25% ועל כך יש להוסיף את מס היסף שהועלה בשנת 2017 בעוד 3% על כל שבח ריאלי מצטבר באותה שנה ממכירת דירה, משוק ההון והכנסה שנתית מעבודה שעוברים יחד את הסכום מ-639,996 (עד שנה שעברה מס היסף עמד על 2 % על כל שכום שעבר את ה 800,000 ש"ח). מכאן עיננו רואות שמרבית מערך הדירה מורכב ממיסים - מיסים אלו תורמים אך ורק להעלאת מחירי הדירות. משנת 2008 ועד שנת 2016 נעשו למעלה מ 25 תיקוני חקיקה בחוק מיסוי מקרקעין וחוק ההסדרים (ראו שינויים בחוק מיסוי מקרקעין) מרביתם נגד רוכשי ומוכרי הדירות - שינויים שנועדו להעלות את המיסים בתחום המקרקעין. כעו"ד העוסק שנים רבות במקרקעין ומיסוי מקרקעין - לא זכור לי שהייתה מוטיבציה כל כך גדולה למסות ולמסות ולמסות. במוטיבציה זו נדבקו גם הרשויות המקומיות בהעלאת היטלי תיעול והיטלי השבחה אשר בשנים האחרונות הכפילו אותם. בנוסף, מרבית הרשויות "אוסרות" על בניית דירות בנות שניים או שלושה חדרים - מתוך הבנה שהממשלה לא תתערב בנעשה בתוך הרשויות ובכך להגדיל את הכנסותיהן ממיסים. אז מה באמת קיבלנו ? נוסיף על כך שדקה לאחר חתימת החוזה דירה להשקעה מתייקרת מלמעלה מ 12% (מס רכישה, עלויות עו"ד, עלויות מתווך, שיפוץ, עלויות מימון, מרכיב הפחת, וכו), האם מצפים היום ממשקיע למכור את הדירה בהפסד ?
עודף מיסים יחנקו את הפעילות במשק
מכשולים ומוקשים רבים ממתינים לרוכשי דירות להשקעה, הפסדים בגין הוצאות ותחזוקה (מס רכישה, שכ"ט עו"ד, מתווך, שיפוץ, ביטוח, תחזוקה, לעיתים גם בעיות גביית שכ"ד ונקיטת הליכים), הוצאות מימון (תשלום ריבית על משכנתא ), מיסוי שוטף על הכנסות משכ"ד, מרכיב הפחת שמפחית את התשואה בפועל, מס שבח במכירה ועוד מכשולים ראו מאמרי בנושא מלכודת ברכישת דירה להשקעה. על כל אלו שר האוצר, משה כחלון מוסיף מיסוי חדש מתוך מגמה לפעול בכל כוחו להדיר את רגלי המשקיעים משוק הדיור. נניח לרגע שיצליח, יהיו במשק פחות דירות פנויות להשכרה, דבר שניתן להעריך שיוביל לעליית מחירי שכ"ד (בהנחה שמחירי הדירות גם לא ירדו מספיק כדי לאפשר לאותם זוגות צעירים לרכוש אותן).
המשמעות בפועל הינה שתעמוד לפנינו תמונת מחנק מיסים שתוביל להאטת הפעילות במשק.
מכאן שאם הפופולריות היום היא לראות במשקיעים כאויבים , מחר הדבר יכול לפעול כחרב פיפיות נגד המקטרגים ונגד מייצגם, הפעם מהכיוון ההפוך - פחות רכישות של דירות להשקעה, פחות היצע דירות להשכרה ושההיצע קטן מחיר השכירות עולה וכשמחיר השכירות עולה שוב נכנסים למעגל שוטה של כדאיות רכישת דירות להשקעה ושוב לעליית מחירים.
מכאן שהמיסים רק ימשיכו להכביד על החלשים וגם על מעמד הבניים.
זאת ועוד - אם הגענו למצב שבו מעמד הבניים צריך לחשוב פעמיים לפני שיפור דיור מפני שיש לו דירה אחת נוספת ובשל כך הוא נמנע ממהלך זה שכרוך במסים רבים (מס רכישה 8% ו 10% ומס שבח) או לחליפין מעלה את מחיר הדירה כדי לפצות על אובדן שווי עקב המסים הרבים - אנו במצב לא טוב. תסירו את החסמים שהתווספו בשנים האחרונות, תפחיתו את המיסים על הדירות ותראו שדווקא פעולה זו היא שתסייע יותר בהורדת המחירים ואף תשיג צמיחה מהותית למשק שלנו.
רגע לפני צלילה לתוך חוק מס ריבוי דירות - הצגת כשלים, האבסורד וכמה מילות ביקורת
להלן, הצגת מספר כשלים בחוק (חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה לשנים 2017 ו-2018), התשע"ו 2016):
החוק יחול על כל מי שהוא בעלים של מספר דירות מגורים ששיעור הבעלות שלו בהן הוא 249% או יותר. דירת מגורים תחשב דירה או חלק ממנה, שבנייתה הושלמה והיא מיועדת למגורים לפי טיבה או לפי התכנית שחלה עליה לפי חוק התכנון והבניה - השתכ"ה 1965, או משמשת למגורים.
מוקש ! גם דירות המשמשות בפועל כמשרדים , דירות נופש , דירות סטודנטים יחשבו חייבות על פי החוק.
החוק חל על התא המשפחתי, על ידועים בציבור, על בני זוג מאותו מין וגם על בני זוג שערכו הפרדה רכושית מוחלטת בהסכם יחסי ממון - בכל מקרה הם יהיו חייבים יחד ולחוד! ובלשון האמורה בחוק "על אף האמור בכל דין ובכל הסכם, יראו יחיד ובן זוגו, למעט בן זוג הגר דרך קבע בנפרד, וילדיהם שטרם מלאו להם 18 שנים, כבעלים אחד והחבות לפי חוק זה תהיה על היחיד ובן זוגו, יחד ולחוד".
חייב במס ישלם בכל שנת מס, מס ריבוי דירות בעד כל דירת מגורים אשר הייתה בבעלותו במועד כלשהו בשנת המס למעט שתי דירות מגורים על פי בחירתו. יראו יחיד ובן זוגו למעט בן זוג הגר דרך קבע בנפרד, כבעלים אחד והחבות תהיה על היחיד ובן זוגו יחד ולחוד.
תכנון מס - בני זוג שאינם גרים ביחד דרך קבע יכולים ליהנות מהקלה משמעותית.
חייב במס אשר נוספה לו דירת מגורים בשנת המס, ישלם מס ריבוי דירות על דירת המגורים הנוספת, או דירה אחרת אשר יבחר בה, לתקופה שמיום רכישת הדירה ועד סוף השנה או מועד מכירתה, לפי המוקדם.
יתכן מצב שבו ירשתם דירה ולאחר שנתיים הנכם מעוניינים לשדרג את דירת המגורים שלכם, אם התחלתם קודם בהליך רכישה בטרם מכרתם אחת מהדירות הנכם נכנסים למוקש מס ותחול עליכם חבות במס ריבוי דירות עד למכירת אחת הדירות.
מספר הדירות ושיעור הבעלות |
האם יחול החוק? |
מספר דירות חייבות |
||||||||
|
כן לנישום מעל 249% |
1 |
||||||||
|
לא לנישום פחות מ 249% |
0 |
||||||||
7 דירות דירה אחת 100% ו 6 דירות 25% |
כן לנישום 250% |
5 |
||||||||
7 דירות שבכל אחת מהן 33% |
לא |
0 |
||||||||
10 דירות שבכל אחת מהן 20% |
לא |
0 |
||||||||
8 דירות שבכל אחת מהן 50% |
כן |
6 |
לצורך קביעת גובה המס הממשלה הזדקקה לדרך קלה ומהירה להעריך שווי כל דירה ודירה ומהשווי האמור לגזור את גובה המס על בעלי דירה שלישית ומעלה. לפיכך, במקום לשלוח צבא של שמאים להערכת עשרות אלפי דירות לצורך המיסוי - משרד האוצר העדיף לפתח נוסחה להערכת שווי דירה. שווי הדירה לצורך חישוב המס יקרא להלן - "הסכום הקובע". הסכום הקובע - הוא למעשה אומדן שווי הדירה לפי נוסחת משרד האוצר לצורך קביעת גובה המס על מרובי דירות. מס ריבוי דירות יעמוד על שיעור של 1% מ"הסכום הקובע" בנוסחה לפי אומדנים סטטיסטיים באזור בו נמצאת הדירה. סכום המס בעד כל דירה חייבת לא יעלה על 18,000 ₪. מס ריבוי דירות שישלם חייב במס שהוא בעל חלק מדירה חייבת יהיה סכום המס החל על אותה דירה כשהוא מוכפל בשיעור בעלותו בדירה.
במקרים של שינויי במספר הדירות במהלך שנת המס, תשלום המס יהיה יחסי לפי מספר הימים שבהם הפך המחזיק לבעלים סדירה במהלך שנת המס.
נוסחת חישוב הסכום הקובע - הנוסחא החדשה
הנוסחה החדשה לחישוב הסכום הקובע שהתקבלה בחוק לאחר התיקון (שינוי התוספת בפרק י"ב) לחוק הינה הנוסחא המורכבת מהפרמטרים הבאים:
M - שטח הדירה.
S - ערך חברתי כלכלי - לגבי דירת מגורים - הוא ערך המדד החברתי כלכלי של אזור דירת המגורים, לפי המדד החברתי כלכלי.
P - ערך פריפריאליות - לגבי דירת מגורים - הוא ערך מדד הפריפריאליות של אזור דירת המגורים, לפי מדד הפריפריפאיליות.
LogM - מקדם שטח הדירה - לוגריתמים לפי בסיס 10 של שטח הדירה.
Mc - מכנה - 30 בתוספת אלה
ההפרש בין 7.482 לבין הערך הכלכלי-חברתי של האזור
ההפרש בין 6.728 לבין ערך הפריפריאליות באזור
Ma - מעריך - 4.194 בהפחתת 2.2% ממכפלת הערך החברתי כלכלי בערך הפריפריאליות,
בהפחתת 5.6% מהערך חברתי כלכלי ובתוספת הסכום המתקבל מהצירוף של כל אלה:
את המעריך יש לעלות בחזקת 10 ואת ההתוצאה יש להכפיל ב 30 חלקי המכנה.
V =הסכום הקובע | P = מדד פריפריאליות | S =מדד חברתי כלכלי | M = שטח הדירה במ"ר
(15,148 ש"ח = השווי הממוצע במ"ר בישראל)
הסכום הקובע בנוסחה הינו 10 בחזקת המעריך שהוא:
M - שטח הדירה - (לוגריתם לפי בסיס 10 של שטח הדירה).
S - ערך חברתי כלכלי - לגבי דירת מגורים - הוא ערך המדד החברתי כלכלי של אזור דירת המגורים, לפי המדד החברתי כלכלי.
P - ערך פריפריאליות - לגבי דירת מגורים - הוא ערך מדד הפריפריאליות של אזור דירת המגורים, לפי מדד הפריפריפאיליות.
חייב במס שצירוף של סכום הקובע המיוחס לכל הדירות שבבעלותו, למעט הדירה שהסכום הקובע לגביה הוא הגבוה ביותר (להלן: סכום דירות ההשקעה), נמוך מ 1,150,000 שקלים חדשים, יהיה פטור ממס על פי החוק הנדון.
אם הסכום הקובע הנ"ל שעליו ישלם החייב במס שסכום דירות ההשקעה שלו נע בין 1,150,000 ש"ח ל- 1,400,000 ש"ח, אזי הסכום הקובע לצורך החיוב במס יהיה החלק היחסי כשהוא מוכפל בסכום המתואם, לפי הנוסחא הבאה: (שווי הסכום הקובע של הדירות להשקעה פחות 1,150,000) כפול 5.6 = "הסכום המתואם"
החלק היחסי הקובע החדש = הסכום המתואם X (שווי הדירות להשקעה / השווי הקובע לגבי הדירה החייבת )
את החלק היחסי הקובע החדש יש להכפיל ב 1% כדי למצוא את החבות החלקית במס
כל שינוי במהלך שנת המס במספר הדירות ישנה את תחשיב החבות במס באופן יחסי. אם נמכרת דירה ו/או מתקבלת דירה במתנה ו/או מתקבלת זכות בדירת ירושה (וחלפה שנה) ו/או נרכשת דירה במהלך שנת המס ע"י חייב המס - החיוב יהיה לפי החלק היחסי מהשנה שבה הדירה הייתה בבעלות החייב.
על החייב במס להגיש שומה עצמית עד ליום 31/3/2017. אי הגשת שומה עצמית תחייב בקנס. אי תשלום מס ריבוי דירות במועד או הצהרה כוזבת יחייב קנס שהוא פי שלושה מסכום המס. לעובדי רשות המיסים סמכות להיכנס בעת סבירה בשעות היום לכל נכס מקרקעין ולערוך בהם בדיקות ומדידות בהתראה למחזיק בכתב של 24 שעות מראש. לפקיד שומה סמכות לחקור ולבקש מבית משפט צו חיפוש ולערוך חיפוש אצל הנישום ובנכסיו לפי פקודת המעצר.
המס ישולם בשני מועדים: עד ליום 30 ביוני בכל שנה תשולם מחצית מסכום המס ולא יאוחר מ 31 בדצמבר בשנת המס - תשולם יתרת המס. אי תשלום המס יחייב את הנישום בתשלום קנס שילך ויגדל ביחס לפיגור התשלום ובנוסף על הקנס הנישום יחוייב בריבית פיגורים.
המנהל ישלח לחייב במס עד 30 בינואר "הודעת שומה מותנית" לפיה יקבע לפי מיטב השפיטה את הדירות החייבות לשנת המס, הסכום הקובע לגבי כל דירה כאמור, סכום המס וכל מידע אחר הדרוש לצורך עשיית השומה בהתאם לנתונים המצויים בידיו. המנהל יבחר את הדירות שהמס שישולם בעדן הוא הנמוך ביותר. לחליפין, עד ליום ה- 30 בינואר בכל שנה, יגיש הצהרה מי שהיה חייב במס ב- 1 בינואר של השנה שבה מוגשת ההצהרה, ובה יפרט את כל אלה, לפי טופס אשר יקבע המנהל:
מי שיש לו זכות באיגוד, כגון חברה, הכוללת את הזכות לקבל את נכסי האיגוד בעת פירוקו או הזכות לקבל רווחים והאיגוד הינו איגוד מעטים (כהגדרותו בחוק - ככלל איגוד שאין לציבור עניין ממשי בו ושהוא בשליטתו של עד 5 בני אדם) הרי שהדירה תחשב בבעלות בעל המניות ע"פ חלקו היחסי באיגוד וזאת לעניין חוק מס ריבוי דירות.
אדם בעלים של שלוש דירות בישראל:
הסכום הקובע של דירה 1: 4,000,000 ש"ח
הסכום הקובע של דירה 2: 2,000,000 ש"ח
הסכום הקובע של דירה 3: 1,000,000 ש"ח
הסכום הקובע לדירות השקעה החייב לפי החוק - שלושה מיליון ש"ח.
החייב לא ישלם מס על דירה 1 , לא על דירה 2 וסכום המס בגין דירה 3: 10,000 ש"ח שהם 1% ממיליון ש"ח.
אדם בעלים של שלוש דירות בישראל:
הסכום הקובע של דירה 1: 4,000,000 ש"ח
הסכום הקובע של דירה 2: 3,000,000 ש"ח
הסכום הקובע של דירה 3: 2,000,000 ש"ח
הסכום הקובע לדירות השקעה החייב לפי החוק - חמישה מיליון ש"ח.
החייב לא ישלם מס על דירה 1 , לא על דירה 2 וסכום המס בגין דירה 3: 18,000 ש"ח שהוא סכום התקרה, במקום 20,000 ש"ח 1% משני מיליון ש"ח.
אדם בעלים של שלוש דירות בישראל:
הסכום הקובע של דירה 1: 4,000,000 ש"ח
הסכום הקובע של דירה 2: 600,000 ש"ח
הסכום הקובע של דירה 3: 500,000 ש"ח
הסכום הקובע לדירות השקעה החייב לפי החוק - 1,100,000 ש"ח.
החייב לא ישלם מס על דירה 1 , לא על דירה 2 לא על דירה 3 - יחול פטור!
אדם בעלים של שלוש דירות בישראל:
הסכום הקובע של דירה 1: 4,000,000 ש"ח
הסכום הקובע של דירה 2: 750,000 ש"ח
הסכום הקובע של דירה 3: 500,000 ש"ח
הסכום הקובע לדירות השקעה החייב לפי החוק - 1,250,000 ש"ח.
החייב לא ישלם מס על דירה 1 , לא על דירה 2 ועל דירה מספר 3 יחול מס מוקטן כדלקמן:
חישוב הסכום המתואם:
(שווי הסכום הקובע של הדירות להשקעה פחות 1,150,000) כפול 5.6 = "הסכום המתואם"
הסכום המתואם = 560,000
חישוב החלק הקובע היחסי החדש
החלק היחסי הקובע החדש = הסכום המתואם X (שווי הדירות להשקעה / השווי הקובע לגבי הדירה החייבת )
(500,000/1,250,000) כפול 560,000
חישוב החבות במס
את החלק היחסי הקובע החדש יש להכפיל ב 1% כדי למצוא את החבות החלקית במס
2,240 ש"ח
לחישובים נוספים ראו - מחשבון גובה המס לתשלום לפי חוק מס ריבוי דירות
המחשבון מבצע מספר תחשיבים לצורך שומה עצמית בגין מס ריבוי דירות. בין החישובים: מציאת מספר דירות חייבות או לחליפין מציאת פטור מחיוב לפי חישוב אחוז אחזקות. מציאת הפטור באם הסכום הקובע לגביה נמוך מתקרת פטור, חישוב הערך המתואם , חישוב החלק הקובע היחסי החדש והמס במקרים שהסכום הקובע נע בין תקרת המינימום למקסימום. מציאה באופן אוטומטי את הדירה או הדירות הזולות לצורך שיערוך הסכום הקובע לדירות להשקעה. חישוב המס החייב לפי אחוז שיעור הבעלות בדירה ולפי משך אחזקת הדירה בשנת המס. מחשבון זה יכול לשמש הן לבדיקת השומות, הן לשומה עצמית והן כבסיס להשגות מול פקיד שומה.
הוראת שעה עם הקלות במס שבח למי שיפקיד את הכספים ממכירת דירה בקופת גמל.
התנאים לקבלת המענק: המכירה צריכה להיות מה- 1.1.17 עד ל- 1.10.17. המכירה לא נעשתה ללא תמורה ולא לקרוב משפחה, וכמו כן, לא על פי סעיף 5ב' לחוק מקרקעין (שינוי ייעוד). הרוכש הינו חסר דיור או בעלים של דירה יחידה שהצהיר כי הוא משפר דיור אשר מתחייב למכור את הדירה הישנה תוך 18 חודשים מיום הקנייה. גובה המענק יהיה בגובה מס השבח או 85,000 ש"ח, לפי הנמוך מביניהם, והמענק יינתן בלא יותר מ - 3 מכירות דירה.
במידה ומדובר במי בבעלותו שלוש דירות ומעלה, אך הוא פטור ממס ריבוי דירות, מאחר ודירות ההשקעה שבבעלותו הן עד שווי של 1,150,000 ₪, אזי המענק שלו במקרה של מכירת דירה יהיה בגובה של 15,000 ש"ח, או 50% ממס השבח, לפי הנמוך מביניהם. מקבל המענק לא קנה דירה מה - 16.12.16 ועד ל - 31.12.20 למעט אם רכש דירה שחל עליה מס רכישה לפי מדרגות של דירה יחידה. תהיינה שתי אפשרויות לקבלת המענק, לפי בחירת המוכר, בתשלום לחשבון הבנק לאחר תשלום מס השבח או לבקש שהמענק יהיה על חשבון מס השבח.
כמו כן, אישרה הוועדה שינוי במבנה הנוסחא הקובעת את גובה המס אותו ישלמו בעלי שלוש דירות ומעלה. התיקון בנוסחא נועד להבטיח כי ככל שהדירה ממוקמת באזור עם מדד כלכלי חברתי נמוך יותר עם מדד פריפריאליות נמוך יותר, כך הסכום הקובע לחיוב במס יהיה נמוך יותר.
להלן עיקרי ההקלות:
נשמע מסובך ?! מורכב ?! זקוקים לייעוץ מקצועי מתקדם?
בכל אחד מהמהלכים המפורטים לעיל חובה להיוועץ עם עו"ד העוסק בתחום. אשמח להיפגש אתכם לערוך עבורכם תחשיבים מפורטים, סיוע בהגשת שומות המס, לבדוק עבורכם את המסלול העדיף שבו חבות המס תהייה הנמוכה ביותר, במידת הצורך לייצג במכירה והן מול רשויות המס, להגן על זכויותיכם, להעניק לכם שירות מקצועי מלא, שירות הוגן הכולל ייעוץ משפטי מקיף בכל הקשור למיסוי מרובה דירות וייצוג במכירה ורכישת דירות.
זכרו תמיד את מה שבית המשפט העליון אומר על תכנון מס "זכותם ואף חובתם של מומחים בענייני מיסים לתכנן עסקאות משפטיות כך שלא תהיינה עתירות מס" כבוד הנשיא שמגר בפרשת חזון ע"א 4639/91.
לקביעת פגישת ייעוץ עם עורך הדין טל שרון 09-7742268.
או פנו אלי באמצעות האתר - לחצו כאן
האמור במאמר זה הינו למטרת ידיעה בלבד ואין לראות במאמר זה הכוונה ו/או יעוץ לכל פעולה על כל המשתמע ממנו, כמו כן אין מאמר זה מתיימר להורות ו/או לייעץ בעניינים הקשורים לגופם של דינים - בכל מקרה של ספק האמור בחוק גובר - ובכלל רצוי להיוועץ בבעל מקצוע מתאים, קרי עורך דין ו/או יועץ מוסמך לגופו של כל עניין ועניין.
הכותב הינו עורך דין שרון טל ברעננה יועץ משפטי , כלכלן ומהנדס תוכנה , מפתח מערכות תומכות החלטה בתחומים: משפטים, מסים, פיננסים והאקטואריה. עורך חוות דעת משפטיות ושירותים משפטיים עבור בתי משפט, עורכי דין, רואי חשבון, יועצי מס , שמאים ואנשי מקצוע ומתמחה במיסוי מקרקעין .
פרסום ראשון 22/12/2016
עדכון - תקנות חדשות 24/01/2017
עדכון - ביטול חוק מס ריבוי דירות 06/08/2017